Varför röstade MP nej till schyssta villkor?
Miljöpartiet i Västra Götalandsregionen anser inte att kollektivtrafiken i regionen ska upphandlas med ”krav på kollektivavtalsliknande villkor” och ”krav på personalövergång”. På något annat sätt går det inte att tolka omröstningen om schyssta villkor i Västtrafik från regionfullmäktigemötet den 21 november.
Socialdemokraterna ställer sig givetvis bakom kravet att alla som kör kollektivtrafik; buss, spårvagn, båt eller taxi/färdtjänst ska ha schyssta villkor. Vi röstade ja vid regionfullmäktige och mitt parti har också arbetat aktivt med frågan i riksdagen.
I den röd-gröna regeringen har Socialdemokraterna och Miljöpartiet lagt propositioner till riksdagen om förslag om att stärka bland annat chaufförernas ställning på arbetsmarknaden. Där står Miljöpartiets företrädare tillsammans med S och V i främsta linjen för att försvara krav på schyssta villkor vid offentlig upphandling. I Västra Götalandsregionen samarbetar Miljöpartiet med allianspartierna – ivrigt understödda av Sverigedemokraterna. Där fäktas MP i motsatt linje.
Varför ställer inte Miljöpartiet i Västra Götaland upp på den linje de driver nationellt för chaufförer och annan personal i kollektivtrafiken?
I en debattartikel i Dagens Samhälle i oktober förra året skrev Kommunals tredje vice ordförande Lisa Bengtsson: ”Varje landsting som inte ställer krav på personalövertagande i samband med kollektivtrafikupphandlingar måste svara på frågan – varför tycker inte ni att de anställda i trafiken förtjänar anställningstrygghet?”
Jag ställer frågan till Miljöpartiet i Västra Götalandsregionen:
Varför röstade ni inte för en motion om schyssta villkor för yrkeschaufförer i kollektivtrafiken, när ni i regeringen aktivt arbetat för att de ska få bättre arbetsvillkor?