PRESSMEDDELANDE: Helén Eliasson (S) är redo att axla ansvaret för VGR i september

Lång erfarenhet och ett tydligt helhetstänk för vad som krävs för att lösa utmaningarna i regionen. Idag presenterar Socialdemokraterna Helén Eliasson som fortsatt gruppledare för (S) i VGR, och ordförandekandidat till Regionstyrelsen.

Efter åtta år av underfinansiering av välfärden undertecknat Moderatlett styre är budskapet tydligt från Helén Eliasson – regionen kan bättre. Det är också temat som hon hoppas kommer leda Socialdemokraterna till valvinst i regionen höst.

Det finns en kedja av utmaningar i vården som måste lösas. Dessa grundar sig i underfinansiering och brist på handlingskraft från Moderatledningen i regionen. Låga löner och dålig arbetsmiljö är huvudorsak till att befintlig personal slutar, och att det är så svårt att rekrytera in ny. Det skapar långsiktiga problem som vårdplatsbrist, vilket leder till överbeläggningar och att patientsäkerheten är hotad.

–   Jag är hedrad och stolt över att åter få förtroendet att tillsammans leda entusiastiska socialdemokrater i regionen till valvinst. Jag är redo att axla ansvaret för att efter höstens val ta tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden, skapa trygghet i kollektivtrafiken och göra de klimatsatsningar som krävs för att VGR ska vara en förebild för andra regioner i Sverige, säger Helén Eliasson.

En enig styrelse för Socialdemokraterna i Västra Götalandsregionen står bakom förslaget, det formella valet i partiet sker vid S i VGRs representantskap den 10 april.

–   Vi har stort förtroende för Helén Eliasson, hon har erfarenheten som krävs för att leda regionen framåt, säger Jörgen Hellman, ordförande i styrelsen för Socialdemokraterna i Västra Götalandsregionen.

Framåtanda och tro på regionens kapacitet är framgångsreceptet i valrörelsen, där Eliasson och Socialdemokraterna vill visa invånarna i regionen att det går förändra situationen.

–   Nu kavlar vi upp ärmarna och genomför en stark valrörelse tillsammans, och i september ser vi till att ge invånarna i VGR den vård de har rätt till. Alla har rätt att få vård i tid. En sak är säker – Regionen kan bättre! säger Helén Eliasson.

Kontakt politiker:

Helén Eliasson (S)